Як підвищити економіку в громадах Волині. ПОРАДИ ЕКСПЕРТА

06 Червня 2019, 09:27
Петро Гоцалюк 1167
Петро Гоцалюк

Існує кілька інструментів, з допомогою яких можна розвивати економіку об’єднаних територіальних громад. Одним із критеріїв спроможності громади є дохідна частина бюджету.

Які інструменти економічного розвитку громад є на сьогодні, розповів радник із регіонального розвитку Волинського центру розвитку місцевого самоврядування Петро Гоцалюк під час семінару 4 червня щодо розробки проектів для розвитку ОТГ.

«На Волині створені різні громади, у яких є вилучення з бюджету. До прикладу, Боратинська ОТГ, з якої виключають 27 мільйонів гривень. А є глибоко дотаційні, у яких орієнтовно 50% доходів йде на виплату заробітних плат. Тобто громади, яким потрібно нарощувати економічну базу, створювати робочі місця і отримувати податки», – зауважив Петро Гоцалюк.

За його словами, реформа децентралізації підходить до логічного завершення. На наступному етапі, очевидно, проаналізують можливості громад працювати далі, бути фінансово самодостатніми. І ті громади, які не мають економічної бази, фактично доєднають до більш успішних.

«Є така думка з цього приводу. Громадам у тих межах, яких є сьогодні, потрібно буде довести свою економічну спроможність. Тобто довести, що власні доходи громади покривають хоча б власні витрати, чи наближаються до цього», – наголосив експерт.

Якщо громада глибоко дотаційна на відсотків 50-60, то яка може бути мова про подальше її існування, зауважив Петро Гоцалюк. Адже, каже радник, логіка реформи полягала у тому, щоби створити спроможні громади. Для голів ОТГ це серйозне завдання, проте не всі ще це усвідомлюють. Думають, що держава й надалі допомагатиме. Навіть та ж інфраструктурна субвенція розрахована на 5 років.

«Тепер наш центр за підтримки U-Lead розробляє пакет тематичної підтримки економічного розвитку громад. Анонсують його орієнтовно у липні. Це в основному для новостворених громад, покажемо ним, як економічно розвивати свою громаду. Проте ми не можемо не працювати з раніше створеними громадами», – резюмував Петро Гоцалюк.

Отож, є кілька інструментів, з допомогою яких можна розвивати економіку ОТГ. Звичайно, не всі інструменти підійдуть усім, але щось для себе можна вибрати. Як придумати систему розвитку бізнесу, сьогодні це завдання голів ОТГ, в меншій мірі – керівників районних адміністрацій, і тим паче обласної адміністрації, тому що вона займається регіональними програмами. А громадам потрібно думати про розвиток своїх територій.

«ОТеГешки» сьогодні знаходяться в умовах конкуренції, тому треба думати, чим зацікавити інвесторів і як витримати конкуренцію.

Одним з інструментів підвищення конкурентоздатності громади є стратегія розвитку. Найголовнішим елементом є опитування мешканців, яке дає можливість управлінцям зрозуміти, чим живуть люди, які в них наміри щодо розвитку, і які проблеми їх найбільше турбують. Ціль стратегії – долучити громадськість до формулювання проблем ОТГ і напрямків розвитку.

Другим елементом аналізу, каже експерт, є соціально-економічний аналіз. Фактично це статистика по громаді: населення, площа, зайнятість населення. Але найосновніші дані в цьому розділі – це динаміка людей по населеним пунктам за останні 5 років. Це для того, щоб розуміти, куди йде громада, і куди йде кожне село чи селище. Тобто, чи населення збільшується, чи зменшується. Які економічні й демографічні процеси проходять у цих місцевостях.

Цікавий елемент – SWOT-аналіз, який дозволяє проаналізувати сильні й слабкі сторони громади та можливості й загрози її подальшого розвитку. Це для того, щоб об’єктивно розуміти, які галузі промисловості варто розвивати, що не варто розвивати. Для того, щоб адекватно сформулювати завдання.

«До прикладу, в нас на Волині є така громада, голова якої марить індустріальним парком, аби створити його в громаді. Проте можливості це зробити там нема аж ніякої. Тому потрібно розуміти, який інструмент вам підходить. Тоді формують бачення розвитку громади максимум з п’яти елементів, і  якою вона повинна стати через певний період», – підкреслив Петро Гоцалюк.

Та найголовніше – план реалізації. Недостатньо просто сформулювати стратегічні цілі економічного розвитку громади, потрібно чітко прописати цілі. До прикладу, створення молочних ферм, розвиток рослинництва, чи той же ж індустріальний парк.

Підтримка бізнесу – інший інструмент. Він дозволяє збільшувати кількість підприємств і компаній, покращувати якість робочих місць, підвищувати інновативність економіки. Не для кожної громади це підходить, але в рамках цього можна створювати центр підтримки бізнесу.

«Громади, які мають гроші, можуть створити на базі клубу чи сільської ради, наприклад, такий центр, де працюватимуть консультанти й допомагатимуть розвивати напрямки бізнесу в ОТГ, створювати бізнес-плани та інше», – пояснив Петро Гоцалюк.

Мікрокредитування і програми підтримки бізнесу в частині відшкодування відсотків теж важливі.

Є такі інструменти, як відшкодування відсотків банківських кредитів для підприємців. Тобто можна розробити програму у громаді, яка би коштами вашого бюджету відшкодовувала відсотки для започаткування підприємницької діяльності.

Наступний розділ – це підтримка людського капіталу. Інструменти, що націлені на зменшення міграції робочої сили, підвищення компетентності кадрів, розвиток навичок різних демографічних груп.

«Тут важливо розуміти, яким людським капіталом, трудовим ресурсом володіє громада. Скажімо, потрібно умовно створити карту розподілу трудових ресурсів в ОТГ, щоб розуміти, який бізнес можна започатковувати. Сьогодні є проблема, що люди у віддалених селах виїжджають за кордон. І е основна перешкода для розвитку громад, тому що рівень заробітку у нас і в Польщі, до прикладу, відрізняються. Втримати людей дуже важко. Тому потрібно допомогти людям започаткувати прибутковий бізнес на своїй землі – це реально», – наголосив Гоцалюк.

Привабливість території – інструмент, що має на меті підвищення якості інфраструктури та громадських просторів, а також забезпечення навколишнього середовища.

«Є така модна річ в економіці, як кластери. На Волині є такий кластер деревообробки. Він фактично існує і складається з нелегальних деревообробних підприємств. Якщо є кластер, то закордонний інвестор більш готовий до співпраці. Тому дивіться, що у вас в громаді може бути сформовано як кластер», – додав експерт.

Для того, щоб успішно розвиватися, потрібно розробити бренд-бук громади: символіку, герб, прапор, тобто, щоб ОТГ була впізнаваною, і щоб вона з чимось асоціювалася в інших людей.

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024